Conditii de livrare 2021 (Incoterms 2020). Aplicabile incepand cu 2021.
Principalele modificari aduse conditiilor de livrare (Incoterms 2020) sunt:
- Modificarea se refera la schimbarea termenului de livrare DAT (Delivered at Terminal - Livrat la Terminal) in DPU (Delivered at Place Unloaded - Livrare la Locul de Descarcare).
Principalele modificari aduse conditiilor de livrare (Incoterms 2010) sunt:
- Au aparut 2 conditii de livrare noi: Delivered at Terminal (DAT) si Delivered at Place (DAP)
- Au eliminate 4 conditii de livrare : DEQ; DAF; DES; DDU
- DAP inlocuieste pe: DAF; DES; DDU
- DAT inlocuieste pe: DEQ
- Conditiile de livrare au fost sortate dupa modul de utilizare: orice mod de transport; maritim si terestru
Toate tipurile de transport
EXW (EX WORKS)
Intrastat - Achizitii: Se aduna valoarea transportului de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica > Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se aduna valoarea transportului de la punctul de plecare pana la frontiera romana. Valoare Statistica > Valoare Facturata
Descriere: Produsul si riscurile se transfera cumparatorului, incusiv plata transportului si costul asigurarii de la poarta fabricii vanzatorului. Este conditia de livrare cea mai comoda pentru vanzator care trebuie sa puna marfa ambalata la dispozitia cumparatorului, care este obligat sa o incarce pe cheltuiala si riscul sau.
FCA (Free Carrier)
Intrastat - Achizitii: Se aduna valoarea transportului de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica > Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se aduna valoarea transportului de la punctul de plecare pana la frontiera romana. Valoare Statistica > Valoare Facturata
Descriere: Franco caraus inseamna ca vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care a predat marfa vamuita pentru export, in grija carausului desemnat de cumparator la locul sau punctul convenit. In cazul in care cumparatorul nu indica un punct precis, vanzatorul poate sa aleaga punctul de la locul sau raza teritoriala mentionata unde carausul urmeaza sa preia marfa in custodia sa. In cazul in care potrivit practicii comerciale este necesar sprijinul vanzatorului pentru incheierea contractului cu carausul (cum este cazul in transportul CFR sau aerian). Vanzatorul actioneaza pe riscul si cheltuiala cumparatorului.
CPT (Carriage Paid To)
Intrastat - Achizitii: Se scade valoarea transportului de la frontiera romana pana la punctul de destinatie.Valoare Statistica < Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se scade valoarea transportului de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica < Valoare Facturata
Descriere: Vanzatorul plateste pentru transportul marfii la destinatia convenita. Riscurile de pierdere sau de deteriorare a marfii, precum si orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost predata carausului trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata carausului. In cazul in care pentru transportul marfii se folosesc carausi succesivi, riscurile trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata primului caraus. Termenul CPT implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de transport, inclusiv pentru transportul multimodal.
CIP (Carriage and Insurance Paid)
Intrastat - Achizitii: Se scade valoarea transportului si a asigurarii de la frontiera romana pana la punctul de destinatie.Valoare Statistica < Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se scade valoarea transportului si a asigurarii de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica < Valoare Facturata
Descriere: Vanzatorul are aceleasi obligatii ca la termenul CPT dar suplimentar el trebuie sa efectueze si asigurarea pentru acoperirea riscului de pierdere sau deteriorare a marfii pe timpul transportului. Vanzatorul incheie contractul si plateste prima de asigurare. Cumparatorul trebuie sa ia nota ca in cazul CIP vanzatorul este obligat sa obtina prima de asigurarea pentru acoperire minima. Termenul CIP implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de transport, inclusiv pentru transportul multimodal.
DAT (Delivered at Terminal) inclocuit de DPU (Delivered at Place Unloaded - Livrare la Locul de Descarcare)
Intrastat - Achizitii: Se scade valoarea transportului de la frontiera romana pana la punctul de destinatie.Valoare Statistica < Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se scade valoarea transportului de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica < Valoare Facturata
Descriere: Vanzatorul livreaza si descarca din mijlocul de transport la terminalul (din portul sau locul) stabilit cu cumparatorul. Terminal inseamna orice loc, cum ar fi: chei; depozit; strada; cargo terminal; terminal CFR. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la terminalul stabilit. Este recomandat ca notiunea de Terminal sa fie foarte bine precizata. DAT acopera formalitatile de vamuire la export dar NU include costul formalitatilor de vamuire la import.
DAP (Delivered at Place)
Intrastat - Achizitii: Se scade valoarea transportului de la frontiera romana pana la punctul de destinatie.Valoare Statistica < Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se scade valoarea transportului de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica < Valoare Facturata
Descriere: Vanzatorul livreaza marfurile in mijloacele de transport adecvate la locul stabilit cu cumparatorul. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la terminalul stabilit. Este recomandat ca notiunea de Terminal sa fie foarte bine precizata. In cazul in care vanzatorul suporta costuri legate de descarcarea bunurilor la destinatie, acesta Nu are dreptul sa refactureze aceste costuri cumparatorului. Este recomandat ca notiunea de LOC sa fie foarte bine precizata. DAP acopera formalitatile de vamuire la export dar NU include costul formalitatilor de vamuire la import.
DDP (Delivered Duty Paid)
Intrastat - Achizitii: Se scade valoarea transportului si a asigurarii de la frontiera romana pana la punctul de destinatie.Valoare Statistica < Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se scade valoarea transportului si a asigurarii de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica < Valoare Facturata
Descriere: Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului, la locul convenit din tara importatoare. Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in acest loc inclusiv a taxelor vamale, a altor taxe si speze oficiale care se platesc la import, precum si a costurilor si riscurilor de indeplinire a formalitatilor vamale. Acest termen poate fi folosit indiferent de modalitatea de transport.
Transport maritim si terestru
FAS (Free Alongside Ship)
Intrastat - Achizitii: Se aduna valoarea transportului de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica > Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se aduna valoarea transportului de la punctul de plecare pana la frontiera romana. Valoare Statistica > Valoare Facturata
Descriere: Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa de-a lungul vasului, pe chei sau pe slepuri, barje sau pe bac, in portul de incarcare convenit. Aceasta inseamna ca toate costurile si riscurile de pierdere sau deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator. Termenul FAS implica obligatia cumparatorului de vamuire a marfii pentru export si nu trebuie folosita in cazul in care cumparatorul nu poate sa indeplineasca direct sau indirect formalitatile de export Acest termen poate fi folosit numai pentru transportul maritim sau pe apele interioare.
FOB (Free On Board)
Intrastat - Achizitii: Se aduna valoarea transportului de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica > Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se aduna valoarea transportului de la punctul de plecare pana la frontiera romana. Valoare Statistica > Valoare Facturata
Descriere: Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a trecut balustrada vasului, in portul de incarcare convenit .Costurile si riscurile de pierdere si deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator. Termenul FOB implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export. Acest termen poate fi folosit numai pentru transportul maritim sau pe apele interioare. In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta, cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul FCA.
CFR (Cost & Freight)
Intrastat - Achizitii: Se scade valoarea transportului de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica < Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se scade valoarea transportului de la frontiera romana pana la punctul de destinatie.Valoare Statistica < Valoare Facturata
Descriere: Vanzatorul trebuie sa plateasca navlu-ul si costurile necesare pentru aducerea marfii in portul de destinatie convenit, dar riscul de pierdere sau deteriorare a marfii, precum si orice costuri suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost livrata la bordul navei se transfera de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa trece de balustrada vasului in portul de incarcare. Termenul C.F.R implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul CPT.
CIF (Cost, Insurance and Freight)
Intrastat - Achizitii: Se scade valoarea transportului si a asigurarii de la frontiera romana pana la punctul de destinatie.Valoare Statistica < Valoare Facturata
Intrastat - Livrari: Se scade valoarea transportului si a asigurarii de la punctul de expediere pana la frontiera romana. Valoare Statistica < Valoare Facturata
Descriere: Vanzatorul are aceleasi obligatii ca in cazul termenului CFR dar suplimentar, el trebuie sa efectueze asigurarea maritima care sa acopere riscul cumparatorului de pirdere sau deteriorare a marfii in timpul transportului maritim. Vanzatorul incheie si plateste contractele de asigurare si plateste prima de asigurare. Cumparatorul ia nota ca in cazul termenului CIF, vanzatorul este obligat sa obtina asigurarea pentru acoperirea minima. Termenul CIF implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul CIP.